skip to Main Content
5 Tempat Menarik Yang Dirahsiakan Di Mata Dunia

5 tempat menarik yang dirahsiakan di mata dunia

Bumi kita tercinta ini sangat luas dan mempesona. Namun di balik itu semua, ada beberapa tempat misteri yang sebenarnya luar biasa menakjubkan tapi jarang diketahui. Contoh hutan gelap, kota yang ditinggalkan, institusi yang sepi, dan keanehan lain hampir di mana-mana.

Poveglia, Itali.

Pulau kecil yang terletak di Danau Venice tepat di antara Venice dan Lido sudah lama tidak di huni penduduk mahu pelawat sekali pun. Pada akhir abad ke-18 dan awal abad ke-19, Poveglia dijadikan  sebagai pusat tahanan untuk penduduk yang mempunyai masalah jiwa. Pada tahun 1922, pulau ini berubah menjadi rumah jiwa. Kemudian pada tahun 1968, rumah sakit ditutup dan semua orang meninggalkan pulau sehingga akhirnya pulau ini ditutup untuk selamanya.

Pulau Sentinel Utara, Kepulauan Andaman.

Ada sebuah pulau di kepulauan di Teluk Benggala di mana penduduk setempat boleh menembak siapa saja yang cuba menginjakkan kaki di tanah mereka. Diduga, suku Sentinel yang tinggal di Pulau Sentinel Utara di Kepulauan Andaman hampir tidak mempunyai kontak dengan dunia luar. Mereka juga tidak pernah mengembangkan pertanian dan masih mengamalkan gaya hidup sebagai pemburu. Banyak yang cuba untuk menjalin hubungan dan berkomunikasi dengan suku ini. Tetapi setiap kali, mereka ditolak dengan keras. Seolah-olah penduduk pulau enggan ada berhubungan dengan dunia luar dan ingin dibiarkan sendirian.

Svalbard Global Seed Vault, Norway.

Svalbard Global Seed Vault adalah bank  di Norway terkubur 390 kaki di bawah gunung batu pasir di Pulau Spitsbergen. Tanpa aktiviti tektonik dan permafrost di sekitar kemudahan, Spitsbergen adalah cadangan yang ideal untuk 1.750 bank benih dari seluruh dunia dan spesimen berharga langka mereka yang telah dikumpulkan selama beberapa dekat. Kemudian disimpan dalam peti -18 Celcius.

Ilha da Queimada Grande, Brazil

Hutan hujan di samudra Atlantik ini ada sebuah pulau yang merupakan habitat bagi salah satu yang paling mematikan ular, Golden Viper. Tidak hanya Golden Viper, ribuan ular lain juga berada di Ilha da Queimada Grande beberapa abad lalu ketika permukaan laut naik dan menutup tanah yang bergabung dengan pulau itu ke daratan. Pulau itu dan kini penduduk ular meningkat pesat. Malah seorang orang menyebutnya sebagai pulau ular kerana ada satu ular di setiap meter persegi pulau, pemerintah Brazil memutuskan untuk melarang orang datang ke sana kecuali untuk tujuan khusus ilmiah.

Gua Lascaux, Perancis.

Pada 12 September 1940, seorang remaja bernama Marcel Ravidat (18) berjaya menemukan jalan masuk rahasia yang ternyata mengarah pada dalam sebuah gua. Di dalam gua itu, ternyata ditemukan beberapa lukisan dinding prasejarah terindah dalam eksistensi manusia yang berasal dari 32, 000 tahun yang lalu. Gua dibuka sebagai galeri awam pada tahun 1948, membolehkan pengunjung untuk mengamati pelbagai lukisan indah termasuk Aula Bulls, The Passage, The Shaft, The Nave, The Apse, dan Chamber of Felines.

Bagaimana pendapat anda menarik bukan kesemua sejarah tempat ini. Walaupun ianya agak menyeramkan tetapi pemandangannya sangat cantik dan tidak dapat lihat di tempat lain.

Jika anda teringin ke luar negara dan masih mencari agensi pelancongan. Jangan risau kami Muslimtravelbug ada menyediakan pakej menarik kepada anda. Jika berminat klik DISINI.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.