skip to Main Content
Kenali 5 Jenis Makanan Tradisional Indonesia

Kenali 5 jenis makanan tradisional Indonesia

Indonesia tidak hanya diketahui dari kekayaan sumber alam sahaja, tetapi juga suku, bahasa, budaya, dan juga keunikan makanan. Kerana setiap rantau mempunyai keunikan makanannya sendiri, jangan terkejut jika agenda pemburu makanan tradisional ini juga menjadi salah satu agenda wajib selain mengunjungi tempat pelancongan yang menarik. Jadi admin akan syorkan beberapa jenis makanan yang menarik kepada anda bila berada di Indonesia.

1. Rawon

Makanan khas Surabaya ini terdiri daripada potongan daging lembu yang disajikan dengan nasi dan daun pisang, lengkap dengan sos pekat. Rawon mempunyai rasa lazat apabila disajikan semasa panas.

2. Gudeg

Nampaknya tidak lengkap jika ke Jogjakarta belum mencuba masakan ini. Gudeg adalah masakan yang dibuat dari nangka muda yang dimasak dengan santan sehingga warna menjadi berwarna coklat. Rasa tipikal gudeg itu sendiri manis dan enak. Tetapi jangan risau untuk anda pencinta rasa pedas sangat sesuai memakannya. Anda masih boleh menambahnya dengan cili yang pasti akan meningkatkan selera makan anda.

3. Sate khas membungkus Klungkung

Jika ini adalah masakan khas Bali. Sate memang berasal dari daerah Klungkung saja. Tetapi seiring dengan meningkatnya keenakan sate ini, kini Sate Klungkung sudah terjual di berbagai tempat di Bali seperti Denpasar, Badung, dan Gianyar. Sate lilit Klungkung terbuat dari daging tuna yang dihancurkan dan dimasukkan ke dalam adunan. Kemudian dibakar dengan sebelumnya diperap dengan aroma ketam kunyit.

4. Ice podeng

Walaupun peniaga ais podeng sering dijumpai di Jakarta, minuman ini dipercayai datang dari Garut yang dibawa oleh para pedagang ke Jakarta. Aiskrim  dibuat dari susu hanya sangat enak rasanya. Namun begitu, masyarakat Indonesia telah mengubah cara membuat ais krim dengan menggunakan bahan mentah kelapa . Untuk menjadi lebih lazat, ais podeng menggunakan beberapa bahan tambahan seperti alpukat, durian dan pelbagai lagi. Namun begitu keaslian perisa ice podeng ini masih di kekalkan, agar tidak hilang rasa tradisionalnya.

5. Rujak natsepa

Pergi ke Indonesia timur kita akan bertemu dengan Natsepa rujak yang hanya dapat ditemui di Pantai Tapal Kuda, Benteng Amsterdam dan Pantai Natsepa, Maluku, Ambon. Tidak seperti rujak yang biasanya, sos cili yang ada di rujak Natsepa ditambah dengan rasa manis gula perang yang sebenarnya menguatkan sos kacang yang digunakan. Di samping itu, penggunaan pala dan asas buah belimbing juga semakin membezakan rujak ini dengan rujak lain. Rujak menggunakan buah-buahan tropika khas Seram Island seperti nanas, belimbing, timun dan sebagainya. Rujak Natsepa tidak boleh dibuat dengan menurut tradisi keturunan.

Kesemua makanan ini merupakan makanan tradisional di Indonesia, namun begitu terdapat banyak lagi makanan tradisional mereka yang tidak dapat admin rungkaikan. Bagi yang suka melancong ke Indonesia tu boleh la cuba kesemua makanan ini, kebanyakan makanan mereka lebih kepada manis dan pedas. jadi selamat mencuba.

Jika anda teringin ke Indonesia kami Muslimtravelbug ada menyediakan pakej pelancongan ke Indonesia kepada anda. Jika berminat klik DISINI.

 

This Post Has 0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.